Integracja z BDO – jakie ma korzyści i jak ją wdrożyć?

Spełnienie obowiązków związanych z BDO nie musi być czasochłonne. Sprawdź, jak wprowadzić integrację z BDO w swojej firmie.

 Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to system, który służy między innymi do ewidencjonowania i sprawozdawczości wytwarzanych przez firmę odpadów. Dane do BDO mogą być przekazywane ręcznie, jednak istnieje prostsze rozwiązanie – integracja z BDO.

Na czym polega integracja z BDO?

Pod pojęciem integracji z BDO znajduje się powiązanie ze sobą systemu BDO wraz z systemem informatycznym używanym w firmie. Poprzez tego typu integracje możliwe jest znacznie łatwiejsze realizowanie obowiązku nałożonego na wybranych przedsiębiorców przez ustawę z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779).

Automatyzacja procesów dzięki integracji z BDO powoduje, że przekazywanie informacji do BDO staje się znacznie łatwiejsze. Obejmująca BDO integracja wymaga jednak wykorzystania odpowiednich rozwiązań informatycznych, dlatego też kluczowe znaczenie ma wykorzystywany w firmie system, który gromadzi informacje dotyczące odpadów.

W jaki sposób zintegrować system informatyczny z BDO?

Aby możliwa była integracja z BDO, trzeba wybrać do tego celu odpowiedni system informatyczny przygotowany na integrację.

Jeżeli firma nie korzysta jeszcze z żadnego systemu i dopiero planuje jego wdrożenie, warto zdecydować się na taki, który oferuje możliwość przeprowadzenia integracji.

Taką opcję daje między innymi SOTiPM – System Obsługi Transportu i Pracowników. Jest to oprogramowanie wspomagające szereg procesów w firmie, między innymi w ramach pracy handlowców, przedstawicieli handlowych, kierowców, serwisantów, ankieterów czy kontrolerów jakości. Oferuje on także dodatkowe funkcjonalności przeznaczone dla firm działających w branży komunalnej, które zajmują się odbieraniem, transportowaniem i utylizacją odpadów. Więcej informacji dotyczących systemu można znaleźć na jego witrynie internetowej pod adresem sotipm.pl.

W przypadku, gdy firma już teraz korzysta z systemu informatycznego i chciałaby skorzystać z integracji z BDO, powinna sprawdzić, czy oferuje on taką możliwość. Aktualnie wiele systemów posiada taką funkcjonalność, dla tego wystarczające jest zwykle w pobranie aktualizacji lub dodatkowego modułu, który integruje system z bazą BDO.

Integracja z BDO – główne korzyści

Wśród najważniejszych korzyści związanych z wdrożenie

  • Zmniejszenie ryzyka związanego z błędnym wypełnianiem dokumentów – integracja z BDO powoduje, że można uniknąć różnych błędów, jakie mogą wkraść się do dokumentacji, gdy jest ona wypisywana ręcznie. To powoduje, że przekazywane dokumenty są zawsze prawidłowe.

m integracji z BDO znajdują się poniższe:

  • Oszczędność czas na przekazywaniu informacji do BDO – ewidencjonowanie informacji o odpadach oraz składanie sprawozdań zajmuje znacznie mniej czasu w porównaniu z ręcznym przygotowywaniem dokumentów.ędzie przypominać o tym, że dokumenty muszą być przekazane do konkretnego terminu, dzięki czemu firma będzie mogła uniknąć kar za brak złożenia ich o czasie.
  • Łatwiejsze gromadzenie informacji dotyczących odpadów – za pomocą nowoczesnych systemów informatycznych możliwe jest także prostsze gromadzenie danych dotyczących odpadów, co pozwala na utrzymanie porządku w dokumentacji i łatwy dostęp do historycznych dokumentów.
  • Redukcja kosztów – poprzez integrację z BDO firma może także obniżyć pośrednio koszty swojej działalności.

Wspomagająca realizację obowiązku BDO integracja oferuje zatem szereg korzyści związanych z prowadzeniem ewidencji i sprawozdawczości odpadów.

Jakie konsekwencje grożą za brak przekazywania danych do BDO?

Przedsiębiorstwa, które nie przekazują informacji dotyczących odpadów do BDO, są narażeni na kary administracyjne.

Główne sankcje dotyczące braku w zakresie ewidencji i sprawozdawczości to naliczenie kary grzywny lub aresztu, które są wymierzane przez sądy, a także naliczenie kary pieniężnej przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Kary administracyjne mogą mieć wysokość od 5 tys. złotych do 1 mln złotych.

Back to top button