Co to znaczy Fairtrade i z czym się wiąże

728

W relacjach handlowych często spotkamy się z określeniem „Fair Trade”. Na różnego rodzaju produktach widnieją natomiast oznaczenie „Fairtrade”. Co mówią  te dwa pojęcia i jakie są między nimi różnice?

  • „Fairtrade” – określa system certyfikacji produktów będący własnością Fairtrade International.
  • „Fair Trade” – jest to pojęcie szersze znaczeniowo od „Fairtrade” i odnosi się do całego ruchu Sprawiedliwego Handlu, włączając w to poszczególne organizacje i systemy certyfikacji organizacji i produktów [1]

Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu obchodzony jest w drugą sobotę maja.

Z czym się wiąże przyznanie produktowi oznaczenia Fairtrade?

Gdy na opakowaniu artykułu spożywczego lub produktu przemysłowego widnieją znaki konsumenckie Fairtrade, oznacza to, że jego producenci otrzymali za niego cenę, która pozwoli im co najmniej na pokrycie przez nich kosztów produkcji. Co więcej, tacy producenci uzyskują także specjalną premię Fairtrade, która może być przeznaczona na rozwijanie swojej działalności gospodarczej, ale również na realizację określonych projektów społecznych w swoim kraju lub regionie, co docelowo pozytywnie wpływa na gospodarkę. Oznaczenie Fairtrade znajduje także odzwierciedlenie w sposobie traktowania pracowników uczestniczących w procesie produkcji. Jest to dla nich gwarancja prawa do godnego wynagrodzenia, pracy w bezpiecznych warunkach oraz zrzeszania się w różnego rodzaju organizacje i związki zawodowe, a także do wyrażania swoich opinii na temat pracy. Kupując produkty fair trade mamy pewność, że ich wytworzenie nie odbyło się przy łamaniu przepisów prawa i zasad społecznych oraz, że nikt przy nim nie ucierpiał [2].

Fairtrade na świecie

Z opublikowanego w 2016 r. raportu wynika, że w 2015 r. producenci na całym świecie uzyskali aż 138 milionów euro premii Fairtrade, która była przeznaczana w większości na poprawę jakości i efektywności produkcji[3].

W 11 krajach (Meksyku, Paragwaju, Belize, Hondurasie, Republice Dominikany, Kenii, Wybrzeżu Kości Słoniowej, Etiopii, na Madagaskarze, w Zambii i Indiach) wdrożono program ochrony dzieci, ukierunkowany na monitorowanie i walkę z przymusową pracą wśród młodzieży poniżej 18. roku życia.

Sprzedaż produktów z oznaczeniem Fairtrade w samym 2015 r. wyniosła już 7,3 miliarda euro i z roku na rok rośnie.

O tym jak sytuacja wygląda w Polsce, można przeczytać w raporcie, w którym podsumowane zostały najważniejsze działania  Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska w latach 2016-2017 [4]

„Fairtrade” to system certyfikacji produktów produkowanych i oferowanych, w oparciu o zasady sprawiedliwego handlu.

Założenia strategiczne Faitrade International na bieżący okres

Kluczowe aspekty w strategii Faitrade International na kolejne lata to m.in.:

  • Poprawa ekonomicznej sytuacji drobnych producentów i zatrudnionych u nich pracowników
  • Poszerzenie usług i programów oferowanych beneficjentom programu
  • Rozwijanie dotychczasowych rynków, na których działa system fair trade oraz tworzenie nowych
  • Działania wpływające na rządy różnych krajów, ukierunkowane na zmiany, które mają wpłynąć na większą sprawiedliwość w zakresie handlu

Celem jest zbudowanie silnego, globalnego systemu, który sprawi, że producenci i pracownicy, zwłaszcza w tych biedniejszych krajach, odczuwać będą pozytywne zmiany w warunkach prowadzenia biznesu, w pracy i w życiu prywatnym.

 

[1] https://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy-handel/fair-trade-vs-fairtrade/

Data dostępu:22.05.2019

[2]  https://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy-handel/zasady-sprawiedliwego-handlu/. Data dostępu: 22.05.2019 r.

[3] https://raport2016.fairtrade.org.pl/. Data dostępu: 22.05.2019 r.

[4] https://www.fairtrade.org.pl/fairtrade/raporty-i-badania/. Data dostępu: 22.05.2019